אקסקל » חדשות » יהודי איראן‎ » היהודים באיראן בין המלוכה הפהלווית והרפובליקה האסלאמית


היהודים באיראן בין המלוכה הפהלווית והרפובליקה האסלאמית


במאתיים השנים האחרונות נעה ההגות הפוליטית באיראן בין קטבים מנוגדים, תוך חיפוש מתמיד אחר דרך נאותה להתמודדות עם אתגר המודרניזם המערבי. מדבקות בדוקטרינה האסלאמית-שיעית, שעיצבה את ההגות האיראנית עד שלהי המאה השמונה-עשרה, עברה המדינה תהליך הדרגתי של התמערבות, אשר הואץ תחת שלטון בית פהלווי (1979-1925) והגיע לשיאו בעת "המהפכה הלבנה"(מ-1963). מאוחר יותר פנתה איראן לתהליך של אסלאמיזציה בעקבות המהפכה האסלאמית (1979). המהפכה האסלאמית, יש להדגיש, לא היוותה רק שינוי בדפוסי הממשל, אלא נועדה להיות מהפכה בכל תחומי החיים של המדינה ואסלאמית באופייה ובמגמותיה. ב-26 שנות המשטר האסלאמי, אכן הניבה המהפכה שינוי דרמטי במדיניות הפנים ובקשרי החוץ של איראן. לשינוי זה היו השלכות מרחיקות לכת גם על המיעוטים—האתניים והדתיים—ובכלל זה על היהודים באיראן.

הקוטביות בפוליטיקה האיראנית קיבלה את ביטוייה הנחרץ ביותר בתפישות הייחודיות של השאה האחרון, מחמד רזא פהלווי (1979-1941) ושל מנהיג המהפכה האסלאמית, איתאללה רוחאללה ח'מיני (1989-1979). מכל בחינה אפשרית, השקפת עולמו של ח'מיני היוותה ניגוד לתורת השאה. כך, הדבקות במורשת המלך כורש—אשר אפיינה את החזון ואת המדיניות של השאה—פינתה מקומה לחזרה למורשת האמאם עלי (האמאם הנערץ של השיעה). לעומת ניסיון השאה לעודד הזדהות עם עברה הפרה-היסטורי של איראן ולטפח נאמנות למלוכה, ביססה המהפכה האסלאמית את מדיניותה על דבקות בתרבות האסלאם. שעה שהמשטר הישן פעל לקידום ההתמערבות וטיפח את הקשרים עם מעצמות המערב, ראה המשטר החדש באלה את הסכנה העיקרית לאיראן, לאסלאם ולאנושות בכלל.

החזון השונה של שני המשטרים עיצב גם את יחסם גם לבני המיעוטים הדתיים. אלה הושפעו מהמהפכה בעצם היותם חלק אינטגראלי של החברה האיראנית. למהפכה הייתה גם השפעה ייחודית עליהם בעצם היותם בני קבוצת מיעוט דתית, לא מוסלמית. הקשר של יהודי איראן לישראל—באווירה של עוינות הדדית שאפיינה את יחסי שתי המדינות לאורך שלטון המשטר האסלאמי—נתנה לכך נופך נוסף. האופי האסלאמי-רדיקלי של התנועה המהפכנית באיראן הפך את האתגר למוחשי אף יותר. למעשה, הייתה המהפכה לנקודת מפנה חשובה בחיי היהודים באיראן. כך, 26 שנים לאחר המהפכה, חיי הקהילה היהודית ממשיכים להיות מושפעים משלושה גורמים עיקריים: מורשת העבר והיחס האיראני-שיעי ללא-מוסלמים—ובכללם היהודים; הדוקטרינה המהפכנית והיחס הגלום בה למיעוטים הדתיים; והמתחים בתוך החברה האיראנית—בין אידיאולוגיה לריאליזם ובין זרמים שונים (המכונים תדיר שמרניים ופרגמטיים) בתוך המחנה המהפכני.

פרופ' דוד מנשרי
Прочитали: 544 человек
Рейтинг:

Оставить комментарий пользователям Вконтакте и Facebook


28-12-2011, 18:04

Информация
לקוחות בקבוצהГости, לא ניתן להשאיר תגובות בחדשות.
חדשות קהילה קווקזית

לוח שנה

«    ספטמבר 2013    »
ПнВтСрЧтПтСбВс
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30