אקסקל » חדשות » יהודי איראן‎ » תרבות המזון של יהודי איראן באספקלריה של היחסים בין יהודים ומוסלמים


תרבות המזון של יהודי איראן באספקלריה של היחסים בין יהודים ומוסלמים


תרבות המזון האיראנית הצליחה להטביע חותם עמוק על אורחותיה הקולינאריים של יהדות איראן, הן בתפיסת המזון כגורם מכריע בהבטחת בריאותו של האדם ושלמות נפשו ורוחו והן באימוץ המאפיינים המייחדים את המטבח הפרסי הבולטים היטב גם במטבח הפרסי-יהודי וביניהם: שילוב טעמים ומרקמים מנוגדים המתמזגים יחס להרמוניה מושלמת; רבגוניות של טעמים ריחות וצבעים; שימוש רב בקיטניות ועשבי תיבול למיניהם ועוד.

כבשאר תפוצות ישראל ניחן גם המטבח הפרסי-יהודי בסממנים המייחדים אותו ומבחינים בינו לבין המטבח המוסלמי המקומי על רקע שמירת הכשרות והשבת וקיום מאכלים סימליים יהודיים ייחודיים המשתלבים בטקסי מחזור השנה העברי.

אלא שבהשוואה לארצות מזרח אחרות, הייתה ההיבדלות של יהודי איראן משכניהם המוסלמים קיצונית במיוחד וחריפותה השתקפה גם בתחום הגסטרונומי. כידוע, מאז השתלטות האסלאם השיעי על איראן בתחילת המאה ה- 16 ועד עלייתו של רזא שאה לשלטון ב- 1925 נחשבו היהודים כטמאים (נג'ס) באורח חוקי ונאסר כל מגע ביניהם לבין המזונות של שכניהם. כתוצאה מכך נגזר על היהודים שלא לעסוק בממכר מזון ובתחום הייצור הם נאלצו להסתפק בעיקר בהכנת היין שאינו מותר למוסלמים על פי חוקי דתם.

גזירה קשה זו צימצמה את האפשרות למגעים קולינאריים בין המטבח היהודי למטבח הפרסי-מוסלמי והגבילה את קשרי הידידות הפוטנציאליים בין שני העמים בהשוואה ליחסים המקבילים בגלויות אחרות. חוקי הטומאה השפיעו גם על איכות המזונות שעלו על השולחן היהודי וגם על מנהגי הצריכה של מאכלי הגויים באיראן.

השוויון לו זכו היהודים בעת החדשה והרפיון שחל בשמירת המצוות בתקופת שלטונו של מוחמד רזא שאה הביאו לקירוב בין שני העמים ולשינויים מסויימים בתרבות המזון של יהודי איראן.

גב' אסתר קנקה שקלים
Прочитали: 496 человек
Рейтинг:

Оставить комментарий пользователям Вконтакте и Facebook


2-01-2012, 11:02

Информация
לקוחות בקבוצהГости, לא ניתן להשאיר תגובות בחדשות.
חדשות קהילה קווקזית

לוח שנה

«    ספטמבר 2013    »
ПнВтСрЧтПтСбВс
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30