אקסקל » חדשות » קהילה קווקזית » ההיסטוריה והתרבות של יהודי קווקז » קהילת יהודי קווקז - היהודים ההרריים


קהילת יהודי קווקז - היהודים ההרריים


קהילת יהודי קווקז - היהודים ההרריים

ראשוני העולים מיהדות קווקז הגיעו לארץ כבר באמצע המאה התשע עשרה. בשנות השבעים והתשעים של המאה העשרים הגיעו העליות מן הקווקז ,וכיום חיים בארץ כשמונים אלף יהודים מן הקווקז. קהילה זו מכונה בשם "היהודים ההרריים", וכיום היא יוצאת מאלמוניותה ומגיעה בהדרגה לתודעת הציבור.
היהודים ההרריים חיו כמיעוט בתוך עמים מוסלמים, אך שמרו על ייחודם ועל יהדותם. כיום יש סקרנות רבה להכיר את תרבותם ואת מנהגיהם.
גיאוגרפיה

היהודים ההרריים חיו דורות באיזור הקווקז בין הים השחור והים הכספי. בשל ההרים הגבוהים, התקיים פיצול רב בין היישובים השונים שחיו בהרים. עד נפילת ברית המועצות חיו כל יהודי הקווקז תחת שלטון אחד, אך עם התפרקותה של ברית המועצות נחלק איזור הקווקז לכמה מדינות. החבלים הצפוניים נשארו בתחומי רוסיה, ואילו החבלים הדרומיים מפוצלים היום בין שלוש מדינות: גרוזיה , ארמניה ואזרביג'אן. יהודי גרוזיה וארמניה חיו תמיד בסביבה שבה שלטה התרבות הנוצרית, ואילו יהודי אזרביג'אן חיו באיזור מוסלמי.

היסטוריה

על פי המסורת הרווחת בעדת יהודי הקווקז , מוצאם מעשרת השבטים שהוגלו מממלכת ישראל במאה השמינית לפני הספירה. ידוע גם שבמאה השלישית, הגיעו למקום פליטים יהודים שברחו מפרס בעת צרה ליהודים בפרס. במאה השביעית וגם במאה השמינית נערכו מלחמות באיזור הקווקז בין הכוזרים ובין הערבים. הכוזרים קיבלו עליהם את היהדות, וכך יכלו היהודים שנמלטו מרדיפות הערבים והמוסלמים להגיע למקומות שהיו בשליטה כוזרית, וכך היישוב היהודי בקווקז גדל והתרחב.

במשך הדורות התנהלו מלחמות רבות על השליטה באיזור. במאה השמונה עשרה היו מאבקים בין פרס, רוסיה והאימפריה העות'מנית , וזה חיזק את כוחם של הנסיכויות המקומיות שזכו לעידוד ולתמיכה משלוש מדינות שונות. הנסיכויות הקשו יחסם ליהודים וגבו מהם מסים יותר מאשר גבו משאר המיעוטים. שליט פרס נאדיר שאה ערך מסע כיבוש אכזרי באיזור הקווקז בשנות השלושים של המאה השמונה עשרה : יהודים רבים נרצחו ואחרים נאלצו להמיר את דתם ולחיות כאנוסים. בראשית המאה התשע עשרה שלטו הרוסים על הקווקז והם הקלו על היהודים. כך גם נוצרו קשרי תרבות בין יהודי הקווקז ובין יהודי רוסיה.

הכמיהה לארץ ישראל

במשך הדורות הגיעו שד"רים ליהדות הקווקז כדי לאסוף תרומות לארבע ארצות הקודש : ירושלים, חברון , טבריה וצפת. החלו עליות לארץ בעידוד השליחים מן הארץ. החל מראשית המאה העשרים גברה השפעת החוגים הציוניים בקווקז. ב-1898 הוקמה בבאופו אגודה ציונית , ואחר כך הוקמו אגודות ציוניות נוספות ברחבי הקווקז. ב-1900 היה איסוף כספים מיהודי הקהילה עבור הקונגרס היהודי הרביעי , ונשלחו נציגים לקונגרס שבאו לבושים כחקלאים וחרב על ירכם. בנימין זאב הרצל התפעל מאוד מנוכחותם של חקלאים יהודים.

ב-1907 הייתה עלייה גדולה מן הקווקז והם התיישבו בירושלים וביפו. חלק קטן התיישבו במושבות. בקווקז הופיע אז סידור תפילה בתרס"ט (1909) שהיה דו לשוני : נוסח עברי ונוסח תאתי-יהודי. פורסם אז הביטאון "הד הרים" שביטא עמדות ציוניות. קמו אז בתי ספר שהקדישו מקום בתכניתם ללימוד העברית ודקדוקה, היסטוריה יהודית ולימודי ארץ ישראל. התרחבו אז גלי העלייה של יהודים ציונים שעלו לארץ כדי לבנותה ולא כדי להיקבר בה. חיים וייצמו כותב אז ב-1919:

"אלפי צעירים יהודים ששירתו בצבא הרוסי, יהודים הרריים מן הקווקז...צעירים בריאים, מאומנים יפה...מתחננים לעלות לארץ ישראל כדי לקחת חלק בבניינה". השלטון הרוסי ניסה לשבור את זיקתם ליהדות ולארץ ישראל, אך הם נשארו נאמנים למורשתם.

העולים לירושלים הקימו את שכונת בית ישראל. הנדיב פסח אלקנה סובייב בונה שם את בית הכנסת ב-1908. יהודים קווקזים מסייעים גם לבניית שכונת גבעת שאול בירושלים ב-1907. ב-1924 נוסדה שכונת הקווקזים בתל אביב , והנצר הבולט של שכונה זו הוא אלוף יקותיאל אדם, שנהרג במלחמת שלום הגליל ב-1982.


תרבות וספרות

יהודי הקווקז דיברו בשפה תאתית- יהודית , אך כתבו בעברית. כך כתב מתתיהו כהן מזרחי את ספרו "קול מבשר" בראשית המאה התשע עשרה, ובראשית המאה העשרים כתב הרב יוסף בן חיים שור שירה עברית ציונית. הרב יעקב יצחקי חיבר ב-1870 את המילון "אוצר המלים של השפה התאתית יהודית", וכל המלים מתורגמות שם לעברית.

פורסמו ספרים ועיתונים בשפה התאתית יהודית, ועם הזמן חל מעבר מהוראה בשפה תאתית יהודית לשפה הרוסית. ב-1935 קם תיאטרון שהציג מחזות בשפה התאתית יהודית, אך הוא שרד 11 שנים בלבד. בימי הטרור של סטאלין כנגד סופרים, נכלאו כמה סופרים יהודים שכתבו בשפה תאתית יהודית. חלקם גויסו לצבא ונפלו בחזית. המשורר דניאל אתנילוס (1968-1915) היה הפורה ביותר ועבר לגור במוסקבה , שם ספג השפעות מחוגי המשוררים הרוסיים. עם השנים קמה קבוצה גדולה של יוצרים הכותבים בשפה הרוסית. גלי העלייה הרבים לארץ הצמיחו קבוצה גדולה של יוצרים הפועלים כאן בארץ . ב-1999 הוקם בישראל איגוד של סופרים מן היהודים ההרריים.


דת ומסורת

קהילת היהודים ההרריים התגלתה כקהילה בעלת מסורת פולחנית חזותית עשירה: התגלו בבתי הכנסת רימונים, ידיים לתורה, כתר , קולמוס וציץ. עקב המרד של עמי הקווקז נגד הכובש הרוסי (1859-1834) שרדו רק מעט מתשמישי הקדושה שהיו בבתי הכנסת. מרבית כלי המתכת באזור נוצרו בידי אומנים מוסלמים, והיו רק יהודים בודדים שעסקו בצורפות. עם זאת ,למרות ההשפעות הסביבתיות על עיצוב תשמישי הקדושה, ניכרת השפעה של מסורות יהודיות. צורת הרימונים, עיטוריהם , הכתובות החקוקות עליהם ושמותיהם מעידים על קשר עם קהילות היהודים בפרס.

מחזור החיים

ארבע תחנות מחזור החיים הן: לידה, בגרות , נישואין ומוות.

לידה: נשים נהגו להסתיר את הריונן, ונהגו לשחררה מכל העבודות הקשות. הלידה התקיימה בבית, בסיוע מיילדת (מומו). הלידה הייתה בעמידה או בכריעה על הברכיים. לידת בן נחשבה לברכה ולידת בת נחשבה עלבון למשפחה ובעיקר לאב. הולדת בן נחגגה בחגיגה גדולה (גופרה גושה) והקרואים יצאו בתהלוכה עליזה מבית הורי היולדת עד ביתו של הזוג הצעיר. בברית המילה הביאו את התינוק ל"כיסא אליהו" דרך שורת גברים קרובי משפחה שהעבירו אותו מיד ליד כסמל לשרשרת הדורות. הסב מצד האם מסר את הילד לסנדק.

בר מצווה: יהודי הקווקז לא נהגו לחוג בר מצווה. לעיתים נהגו בזמן החתונה לקיים לחתן את טקס בר המצווה.

חתונה: התקשרות הנישואין נעשתה באמצעות שדכנית (אילצ'ה). לפעמים כשהורי הכלה סרבו לשידוך רווח מנהג של חטיפת המיועדת בהסכמתה. החטיפה גרמה בושה להורי הכלה שלא שמרו על כבודה, ובעקבות החטיפה אורגנה סולחה לצורך קיום הנישואין. המשא ומתן בין המשפחות נסב בעיקר גובה המוהר ששילם אבי החתן לאבי הכלה. לפני החתונה נערך טקס ארוסין (גידושי- קידושין), שבמהלכו נחתמו התנאים. מסיבת החתונה נמשכה ארבעה עד עשרה ימים.

מוות: עם היוודע מותו של אדם, הגיעו כל בני הקהילה לחלוק לו כבוד, גם הללו שלא הכירו אותו. הנשים בוכות וזועקות ואף שורטות עצמן והגברים הולכים לבית הקברות לכרות את הקבר. טקס הטהרה התקיים בחצר הבית או באוהל שהוקם סמוך לבית. במחצית הדרך לבית הקברות הנשים נשלחות לאסוף את המים ששימשו לרחצת המת, לזרוק כל מוצרי המזון בחדרו של הנפטר ולהכין את סעודת ההבראה לאבלים שחוזרים מבית הקברות.
Прочитали: 2889 человек
Рейтинг:

Оставить комментарий пользователям Вконтакте и Facebook


17-02-2011, 02:07

Информация
לקוחות בקבוצהГости, לא ניתן להשאיר תגובות בחדשות.

קטגוריות

חדשות קהילה קווקזית

לוח שנה

«    אוקטובר 2013    »
ПнВтСрЧтПтСбВс
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31